دانلود مقاله ارشد بررسی امکان کاربرد سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت

 

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه


پیشگفتار

فصل اول:‌کلیات تحقیق

1ـ1ـ مقدمه........................................................................................................................ 1

2ـ1ـ موضوع تحقیق........................................................................................................... 2

3ـ1ـ تشریح و بیان موضوع................................................................................................. 3

4ـ1ـ اهمیت موضوع تحقیق................................................................................................ 4

5ـ1ـ هدف و علت انتخاب موضوع..................................................................................... 5

6ـ1ـ فرضیه های تحقیق..................................................................................................... 6

7ـ1ـ قلمرو تحقیق............................................................................................................. 7

8ـ1ـ جامعه ی آماری......................................................................................................... 7

9ـ1ـ خلاصه ی فصل......................................................................................................... 8

10ـ1ـ تعاریف واژه ها و اصطلاحات.................................................................................. 8

فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری تحقیق

1ـ2ـ گفتار اول: مفاهیم حسابداری و حسابداری سنتی

1ـ1ـ2ـ مقدمه.................................................................................................................... 10

2ـ1ـ2ـ تاریخچه ی حسابداری........................................................................................... 11

3ـ1ـ2ـ حسابداری از دیدگاه های گوناگون........................................................................... 12

4ـ1ـ2ـ حسابداری به عنوان یک سیستم اطلاعاتی................................................................. 13

5ـ1ـ2ـ تعریف حسابداری بهای تمام شده............................................................................ 15

6ـ1ـ2ـ عوامل موثر بر سیستم حسابداری بهای تمام شده....................................................... 21

7ـ1ـ2ـ دلایل استفاده از سربار جذب شده به جای سربار واقعی............................................. 23

8ـ1ـ2ـ تخصیص هزینه های دوایر خدمات پشتیبانی............................................................. 27

2ـ2ـ گفتار دوم : سیستمهای هزینه یابی نوین ( ابزارهای نوین در مدیریت هزینه )

1ـ2ـ2ـ مقدمه.................................................................................................................... 35

2ـ2ـ2ـ حسابداری مدیریت................................................................................................ 35

3ـ2ـ2ـ هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)....................................................................... 39

2ـ3ـ2ـ2ـ تاریخچه ی هزینه یابی بر مبنای فعالیت................................................................ 40

1ـ2ـ3ـ2ـ2ـ نخستین نسل سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت................................................ 41

2ـ2ـ3ـ2ـ2ـ دومین نسل سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت ................................................. 45

3ـ2ـ3ـ2ـ2ـ سومین نسل سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت ................................................ 46

4ـ2ـ3ـ2ـ2ـ چهارمین نسل سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت ............................................. 49

3ـ3ـ2ـ2ـ هزینه یابی بر مبنای فعالیت برای کمک به تصمیمات مدیریت ................................ 50

4ـ3ـ2ـ2ـ تمرکز برای فعالیت ............................................................................................ 51

5ـ3ـ2ـ2ـ بازتاب صحت در استعمال منابع ......................................................................... 51

6ـ3ـ2ـ2ـ گرایش هزینه تحت روش (ABC) .................................................................... 52

7ـ3ـ2ـ2ـ سطوح فعالیت در سیستم (ABC) ..................................................................... 52

8ـ3ـ2ـ2ـ ردیابی هزینه در سیستم (ABC) ...................................................................... 56

9ـ3ـ2ـ2ـ طراحی سیستم هزینه یابی بر مبای فعالیت ............................................................ 58

10ـ3ـ2ـ2ـ مزایا و محدودیتهای هزینه یابی بر مبنای فعالیت ................................................. 64

11ـ3ـ2ـ2ـ مقایسه ی سیستم سنتی با سیستم (ABC) ......................................................... 65

3ـ2ـ گفتار سوم: ویژگیهای صنعت تراکتور سازی ایران

1ـ3ـ2ـ تاریخچه مختصر شرکت تراکتور سازی ایران............................................................. 67

2ـ3ـ2ـ هزینه یابی بر مبنای فعالیت در صنعت تراکتور سازی ایران......................................... 68

3ـ3ـ2ـ کاربرد هزینه یابی بر مبنای فعالیت........................................................................... 69

4ـ2ـ گفتار چهارم: تحقیقات انجام شده در زمینه سیستم حسابداری هزینه یابی برمبنای فعالیت

1ـ4ـ2ـ پیشینه تحقیق ........................................................................................................ 73

5ـ2ـ تعاریف واژه ها و اصطلاحات.................................................................................... 75

 

فصل سوم: متدولوژی تحقیق

1ـ3ـ روش تحقیق............................................................................................................. 76

2ـ3ـ اهداف تحقیق............................................................................................................ 76

3ـ3ـ فرضیات تحقیق......................................................................................................... 77

4ـ3ـ جامعه ی آماری......................................................................................................... 78

5ـ3ـ ابزار اندازه گیری و روشهای جمع آوری اطلاعات........................................................ 79

6ـ3ـ اعتبار و روائی ابزار اندازه گیری.................................................................................. 80

7ـ3ـ روش آماری.............................................................................................................. 81

 

فصل چهارم: آزمون فرضیات و تجزیه و تحلیل داده ها

1ـ4ـ مقدمه:....................................................................................................................... 83

2ـ4ـ ارائه جدول و تلخیص اطلاعات ................................................................................. 84

3ـ4ـ تجزیه و تحلیل فرضیات و سئوالات پرسشنامه ............................................................ 86

 

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادهای تحقیق

1ـ5ـ نتیجه گیری .............................................................................................................. 128

2ـ 5ـ پیشنهادات پژوهش................................................................................................... 129

3ـ 5ـ پیشنهاد برای تحقیقات آتی ...................................................................................... 130

4ـ5ـ محدودیتهای تحقیق .................................................................................................. 130


فصل ششم: جداول و پیوستها

1ـ6ـ اطلاعات پرسشنامه

2ـ6ـ جداول و نمودار مقایسه ای شرکتهای تراکتور سازی

3ـ6ـ جدول آزمون آلفای کرونباخ

منابع و مآخذ

فهرست جداول

عنوان صفحه

 
 

جدول 1ـ4ـ ارائه سئوالات به تفکیک فرضیه......................................................................... 84

جدول 2ـ4ـ ارائه سئوالات به تفکیک فرضیه......................................................................... 85

جدول 3ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (1).................................................................... 88

جدول 4ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (2).................................................................... 89

جدول 5ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (3).................................................................... 90

جدول 6ـ4ـ جدول ترکیبی مربوط به فرضیه شماره (1)......................................................... 91

جدول 7ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (4).................................................................... 93

جدول 8ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (5).................................................................... 94

جدول 9ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (6).................................................................... 95

جدول 10ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (7).................................................................. 96

جدول 11ـ4ـ جدول ترکیبی مربوط به فرضیه شماره (2)....................................................... 97

جدول 12ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (8).................................................................. 99

جدول 13ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (9).................................................................. 100

جدول 14ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (10)................................................................ 101

جدول 15ـ4ـ جدول ترکیبی مربوط به فرضیه شماره (3)....................................................... 102

جدول 16ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (11)................................................................ 104

جدول 17ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (12)................................................................ 105

جدول 18ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (13)................................................................ 106

جدول 19ـ4ـ جدول ترکیبی مربوط به فرضیه شماره (4)....................................................... 107

جدول 20ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (14)................................................................ 109

جدول 21ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (15)................................................................ 110

جدول 22ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (16)................................................................ 111

جدول 23ـ4ـ جدول ترکیبی مربوط به فرضیه شماره (5)....................................................... 112

جدول 24ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (17)................................................................ 114

جدول 25ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (18)................................................................ 115

جدول 26ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (19)................................................................ 116

جدول 27ـ4ـ جدول ترکیبی مربوط به فرضیه شماره (6)....................................................... 117

جدول 28ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (23)................................................................ 119

جدول 29ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (24)................................................................ 120

جدول 30ـ4ـ جدول ترکیبی مربوط به فرضیه شماره (7)....................................................... 121

جدول 31ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (20)................................................................ 123

جدول 32ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (21)................................................................ 124

جدول 33ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (22)................................................................ 125

جدول 34ـ4ـ جدول ترکیبی مربوط به فرضیه شماره (8)...................................................... 126

فهرست نمودارها

عنوان صفحه

 
 

نمودار 1ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (1).................................................................... 88

نمودار 2ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (2) .................................................................. 89

نمودار 3ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (3) .................................................................. 90

نمودار 4ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (4) .................................................................. 93

نمودار 5ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (5) .................................................................. 94

نمودار 6ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (6) .................................................................. 95

نمودار 7ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (7) .................................................................. 96

نمودار 8ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (8) .................................................................. 99

نمودار 9ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (9) .................................................................. 100

نمودار 10ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (10) .............................................................. 101

نمودار 11ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (11) .............................................................. 104

نمودار 12ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (12) .............................................................. 105

نمودار 13ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (13) .............................................................. 107

نمودار 14ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (14) .............................................................. 109

نمودار 15ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (15) .............................................................. 110

نمودار 16ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (16) .............................................................. 111

نمودار 17ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (17) .............................................................. 114

نمودار 18ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (18) .............................................................. 115

نمودار 19ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (19) .............................................................. 116

نمودار 20ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (20) .............................................................. 119

نمودار 21ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (21) .............................................................. 120

نمودار 22ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (22) .............................................................. 123

نمودار 23ـ4ـ توزیع درصد و فراوانی سئوال (23) .............................................................. 124

مقدمه

حسابداری بهای تمام شده[1] دارای پیشینه ای بیش از سه قرن است، اما عصر حسابداری بهای تمام شده به شکل مدون در سال 1885 آغاز شد.

در آستانه قرن بیستم انجمن مهندسین محاسب آمریکا متعاقب ترویج اصول مدیریت علمی، علاقه وافری به حوزه حسابداری بهای تمام شده نشان داد که باعث گسترش این رشته شد. آثار الکساندر همیلتون چرچ در مورد سربار تولید در همین دوره، باعث توسعه بیشتر درک عمومی از عوامل هزینه گردید.

در دهه های1920 تا 1950 موضوعاتی از قبیل بودجه بندی[2]، هزینه یابی استاندارد، [3]، مفاهیم ظرفیت و هزینه یابی متغیر[4] وارد مباحث حسابداری شد. هزینه یابی مستقیم[5] مهمترین تحول از تحولات مختلف دهه های 1950 تا 1980 بود. در دهه 1960 اصطلاح حسابداری مدیریت رفته رفته جایگزین حسابداری بهای تمام شده شد. در دهه 1990 حسابداری بهای تمام شده جزئی از حسابداری مدیریت محسوب می شد. ضعفها و کاستی های هزینه یابی جذبی منجر به معرفی هزینه یابی بر مبنای فعالیت، توسط پرفسورجانسون و پرفسور کاپلان شد. آنان در کتابی بنام اطلاعات نامربوط: ظهور و سقوط حسابداری مدیریت[6] فعالیتها را منشاء ایجاد هزینه دانستند و پیشنهاد کردند محصولات )یا مشتریان) به میزان استفاده از فعالیتها، بایستی هزینه های مربوط را متحمل شوند. معرفی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت[7] به ارائه سیستم مدیریت بر مبنای فعالیت و همچنین بودجه ریزی بر مبنای فعالیت منجر گردید.

سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت، مهمترین نیاز واحدهای اقتصادی، یعنی اطلاعات صحیح و طبقه بندی شده را آنچنان تدارک می کند که امکان بهبود دائمی و دسترسی به کیفیت جامع[8] را تسهیل نماید. این سیستم به جای پرداختن به عوارض، نشانه ها و معلول، به علت وقایع می پردازد و علت ایجاد هزینه و تولید فعالیت را کالبدشکافی می کند. اگر فعالیتی دارای فلسفه توجیهی، متقاضی و حتی ارزش افزوده نباشد، زمینه حذف، تعدیل یا بهبود آن را فراهم می کند. در حالی که چنین خواصی در سیستمهای بهای تمام شده ای که حول محور واحدهای سازمانی، مراحل تولید )نه فعالیتها) طراحی شده است، موجود نیست. طبقه بندی هزینه ها به مستقیم و غیرمستقیم و رویارویی با مقادیر متنابهی به عنوان هزینه سربار که تسهیم آنها به نحو صحیح اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است، تنها یکی از دلایل این امر است. موجب و دلیل بهتر، نحوه ی نگاه به کلیت پدیده هاست که در هزینه یابی بر مبنای فعالیت دارای تفاوتی ماهوی با سایر سیستمهای رقیب و سنتی است.

بهره گیری از سیستم مدیریت و هزینه یابی بر مبنای فعالیت، فرصتهای کلانی را برای خلاقیت، نوآوری، نوسازی و پیشرفت در سطوح مختلف واحدهای اقتصادی فراهم می آورد. برای باقی ماندن در صحنه ی رقابت و توسعه و رشد واحد اقتصادی باید به گونه ای عمل شود که هر کار در اولین مرتبه، به بهترین وجه انجام شود. برای تحقق این منظور کلیه اجزای فرایندها، اعم از برنامه ریزی، هماهنگی، اجرا، نظارت و بازخورد، بایستی در هماهنگی با سیستم حسابداری نمایی شده قرار گیرد.

سیستمهای مدیریت و هزینه یابی در یک راستا و بر مبنای فعالیت طراحی می شوند. فعالیتها در قلب سیستم حسابداری مدیریت قرار دارند. تجزیه و تحلیل واحد اقتصادی براساس فعالیتها، امکان ارتباط سطوح مختلف سازمانی به نحوی که براساس برنامه ها، هر واحد بتواند اقدام مورد نظر را انجام دهد، فراهم می آورد، دستیابی به اهداف را تسهیل می نماید، محرکها و منشاء هزینه و فعالیت را شناسایی می کند و لذا فرایند بهبود و پیشرفت مستمر و سیستمهای پیشیبانی تصمیم گیری را تقویت می نماید.[9]

2-1- موضوع تحقیق

موضوع مورد بررسی در این تحقیق عبارت است از » بررسی امکان کاربرد سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) در صنعت تراکتور سازی ایران« که در ادامه به تشریح و بیان آن پرداخته شده است.

3-1- تشریح و بیان موضوع

امروزه بسیاری از شرکتها به منظور ادامه بقاء در بازارهای رقابتی که با تغییرات سریع تکنولوژی همراه است ناگزیرند با استفاده از روش های نوین در جهت بهبود مستمر کیفیت و کنترل و کاهش بهای تمام شده محصولات خود بکوشند.

در چنین شرایطی شرکتهای بسیاری در حال تغییر و تحول در سیستم های اطلاعاتی خود و دوری جستن از سیستم های سنتی و حرکت به سوی مدیریت هزینه ها[10] با دیدگاه کنکاش گرایانه هستند. جدی شدن بحث رقابت در صنایع ایجاب می کند که به بحث کنترل هزینه ها نگاه جدی تری به عمل آید.

کیفیت[11] به عنوان پیش شرط و بلیط ورود به میدان رقابت جهانی نقش مهمی را ایفا می کند. مشتریان به دنبال قیمت پایین تر، تأمین کنندگان به دنبال قیمت بالاتر، اتحادیه های کارگری به دنبال دستمزدهای زیادتر و سها مداران به دنبال سهم بیشتری هستند. رقابت برای تولید محصولی بهتر با خصوصیاتی مطلوبتر و قیمتی پایین تر صورت می گیرد. موفقیت تجاری به نحوه ی مدیریت تمام این عوامل و دیگر عوامل دخیل، بستگی دارد.

سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت تولیدی، فعالیتهای عمده ی فرایند تولید را شناسایی و سپس در یکی از چهار طبقه زیر طبقه بندی می کند:

الف) فعالیتهای سطح واحد محصول

ب) فعالیتهای سطح دسته محصول

ج) فعالیتهای سطح محصول

د) فعالیتهای سطح کارخانه

هزینه های سه طبقه اول از فعالیتها، با استفاده از محرکهای فعالیت که تابع گرایش و تغییرپذیری هزینه های مورد تخصیص است. به محصولات تخصیص داده می شود، اما هزینه های فعالیتهای سطح کارخانه به عنوان هزینه های دوره تلقی شده یا بر مبنای اختیاری [12] به محصولات تسهیم می شود.[13]

هزینه یابی بر مبنای فعالیت را می توان بسط تکامل یافته ای از روش تخصیص دو مرحله ای هزینه تلقی کرد که شالوده ی سیستمهای نوین حسابداری بهای تمام شده است. در مرحله اول این روش، هزینه های غیرمستقیم منابع به مخازن هزینه[14] تخصیص می یابد و در مرحله دوم، هزینه های انباشته شده در مراکز هزینه[15] به محصولات)یا به سایر موضوعات هزینه) تخصیص داده می شود. تخصیص معمولاً برای ارزیابی عملکرد مدیر مسئول مرکز هزینه و برای تعیین بهای تمام شده ی محصولات بکار می رود.

4-1- اهمیت موضوع تحقیق

با توجه به اینکه درصد بسیاربالایی از مدیران امور مالی سازمانها و شرکتهای کشور ما از سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) هیچگونه اطلاعی ندارند و از طرفی تعیین قیمت فروش متأثر از قیمت تمام شدهمی باشد و کاملاً منطقی است که برای فروش یک محصول مدیر نیاز به داشتن هزینه ی ترکیبات بکار رفته در محصول داشته باشد.

مدیران به هزینه های صحیح برای تصمیمات استراتژیک در مورد محصول مانند طراحی تولید و بازاریابی دارند. هر تصمیم استراتژیک مانند کنکاشی در مورد طرح جدید محصول، معرفی محصول جدید و تلاشی جهت بازاریابی محصول یا خط تولید، متأثر از هزینه و سودآوری مورد انتظار محصول خواهد بود. بالعکس اگر به نظر برسد که سودآوری محصول کاهش می یابد، مسئله توقف مطرح می شود.

هزینه های محصول نقش مهمی را در تعیین قیمت، بخصوص در مورد محصولات سفارشی کم فروش و بدون قیمت بازار ایفا می نماید.

اطلاعات ناصحیح می تواند باعث شود شرکت از استراتژی نامناسب و بدون سودآوری پیروی کند، هزینه های صحیح شانس تصمیم گیریهای غلط را کاهش می دهند.

مدیران از سیستم هزینه یابی محصول به اطلاعاتی در سطوح فعالیت نیاز دارند تا بتوانند بهبود مداوم را رهبری کنند. هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) حاصل طبیعی محیط رقابتی و پیچیده امروزی است و با توجه به شرایط اقتصادی موجود که در بعضی از بخش ها منجر به فراوانی تولید نسبت به تقاضا شده است، به منظور کمک به مدیران در چنین شرایط رقابتی، این امید هست که با اجرا نمودن سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت در عمل به قیمت تمام شده ی واقعی تری دست یافته تا هم به مدیران در اتخاذتصمیمات صحیح کمک موثری شده باشد و هم به جامعه علمی و دست اندرکاران امور مالی سازمانهای کشورمان آگاهی بیشتری نسبت به سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت داده شده باشد.

صنعت تراکتورسازی ایران به عنوان یکی از مهمترین محورهای حرکت به سمت توسعه و شکوفایی کشور که با مسائل پیچیده ورود و بکارگیری تکنولوژی های جدید روبروست، از این واقعیت به دور نیست. لذا هر گونه تلاش در شناسایی و بکارگیری سیستم های مدیریتی نوین در شرایط کنونی اقتصاد ایران می تواند گامی به سمت توسعه و پیشرفت کشور باشد.

5-1- هدف و علت انتخاب موضوع

یکی از اهداف اساسیسیستم حسابداری بهای تمام شده، تهیه اطلاعات صحیح مربوط به بهای تمام شده محصول است. زیرا یک واحد تجاری وقتی از هزینه های تولید محصول خود اطلاع در دست داشته باشد، می تواند فعالیت خود را برروی سودآورترین ترکیب تولید متمرکز نموده و از فعالیت های غیر سود ده جلوگیری نماید.

سیستم های مرسوم هزینه یابی در این خصوص دارای ضعف هایی هستند. زیرا زمانیکه محصولات تولیدی متنوع اند، سیستم های مرسوم هزینه یابی، قیمت تمام شده ی محصول را غیرواقعی گزارش می نمایند. خصوصاً تنوع در اندازه محصول و تعداد تولید در هر دسته، دقت در محاسبه قیمتتمام شده را تحت تأثیر قرار می دهد. هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) همچنین اطلاعات مفیدتری برای تصمیم گیری در صنایع خدماتی که دامنه ی خدمتشان متنوع است فراهم می نماید. اگر محصولات تولیدی یا خدماتی خصوصیات مشابهی داشته باشند، هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) بطور معقول هزینه ها را دقیق تعیین می کند. هدف استراتژیک (ABC) فراهم نمودن اطلاعات مفید از جنبه هزینه و سودآوری به منظور تصمیم گیری در مورد مناسب ترین قیمت، ترکیب مناسب محصولات، و » بهبود عملیاتی« از طریق تمرکز بر عوامل ایجاد »فعالیت ها و عوامل هزینه« است.

هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) در مقایسه با هزینه یابی سنتی بر مبنای حجمبر آورد صحیح تری از هزینه محصول بدست می دهد. استفاده از هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) به تنهایی منجر به سودآوری بیشتری نمی شود، مدیریت از اطلاعاتی که(ABC) در اختیارش قرار می دهد برای تصمیم گیری در مورد ترکیب بهینه محصولات استفاده می کند، این عملکرد مدیریت است که منجر به نتایج رضایت بخشی می شود.

هدف اصلی تحقیق حاضر "بررسی عوامل مؤثر بر امکان بکارگیری سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت در صنعت تراکتور سازی ایران" می باشد.

6ـ1ـ فرضیات تحقیق:

فرضیه اصلی:

- اجرای سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت(ABC) در صنعت تراکتورسازی امکان پذیر است.

فرضیات فرعی:

1- در صنعت تراکتورسازی ایران سهم سربار تولید بالاست.

2- در صنعت تراکتورسازی ایران پیچیدگی تولید محصولات وجود دارد.

3- در صنعت تراکتورسازی ایران تنوع تولید محصولات وجود دارد.

4- در صنعت تراکتورسازی ایران تنوع حجم تولید محصولات وجود دارد.

5- در صنعت تراکتورسازی ایران تنوع اندازه فیزیکی تولید محصولات وجود دارد.

6- در صنعت تراکتورسازی ایران پیچیدگی مواد اولیه مصرفی وجود دارد.

7- در صنعت تراکتورسازی ایران سهم موجودی کالای ساخته شده و نیم ساخته در پایان دوره قابل توجه است.

8- در صنعت تراکتورسازی ایران امکان شناسایی انباره های هزینه و عوامل موجد هزینه وجود دارد.

7-1- قلمرو تحقیق

قلمرو مکانی تحقیق: مراکز تولید، پشتیبانی تولید و دیگر واحدهای غیرتولید پشتیبانی کننده در شرکتهای زیر مجموعه صنعت تراکتورسازی ایران می باشد.

8ـ1ـ جامعه ی آماری

جامعه ی آماری عبارت است از مجموعه ی کامل اندازه های ممکن یا اطلاعات ثبت شده از یک صفت کیفی در مورد واحدهایی که می خواهیم استنباط هایی راجع به آنها صورت گیرد. جامعه، پارامترهای آماری تحقیق است و منظور از عمل گرد آوری داده ها استخراج نتایجی درباره ی جامعه می باشد.

جامعه ی آماری این پژوهش شرکتهای زیر مجموعه ی صنعت تراکتور سازی ایران (شرکت مادر) می باشد که در جدول زیر اسامی این شرکتها قید شده است

 

 

شرکت تراکتور سازی ایران ـ سهامی عام

نام شرکتهای زیر مجموعه شرکت تراکتور سازی ایران

 

ردیف

 

شرکت موتورسازان تراکتورسازی

1

شرکت ریخته گری تراکتورسازی

2

شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی

3

شرکت آهنگری تراکتور سازی

4

شرکت تراکتورسازی ارومیه

5

شر تراکتورسازی کردستان (سنندج )



9-1-خلاصه فصل

در این فصل به طرح،تشریح و بیان موضوع، اهمیت موضوع و هدف و علت انتخاب موضوع تحقیق پرداخته شد و همچنین قلمرو،فرضیه ها و جامعه اماری تحقیق بیان گردید.

10ـ1ـ تعاریف واژه ها و اصطلاحات

هزینه یابی بر مبنای فعالیت:Activity Based cost

«هزینه یابی بر مبنای فعالیت، روش حسابداری بهای تمام شده برای تخصیص هزینه منابع به موضوعات هزینه بر مبنای فعالیت هاست، این رویکرد ارتباط علی بین محرکهای هزینه ،منابع وفعالیتها را شناسایی می کند»[16]

حسابداری بهای تمام شده :Cost Accounting

«حسابداری بهای تمام شده به عنوان یک رشته از رویه ها و قواعد منظم برای ثبت و گزارش کردن اندازه گیریهای مرتبط با هزینه های ساخت کالاها و ارائه خدمات به شکل تفضیلی ، تعریف شده است»[17]

حسابداری مدیریت[18]:Management Accounting

(( فرایند شناسایی ، اندازه گیری ، گرد آوری ، تهیه ، تفسیر و انتقال آن گروه از اطلاعات مالی و سایر اطلاعات کمی تعریف کرد که توسط مدیریت به منظور برنامه ریزی، کنترل و ارزیابی عملیات در داخل یک واحد اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد»

فعالیتهای سطح واحد محصول :Unit-level Activities

«این نوع فعالیتها، فعالیت هایی هستند که برای هر یک از واحد های محصول باید انجام شود

فعالیتهای سطح دسته محصول :Batch-Level Activities

«این قبیل فعالیتها برای یکا یک واحدهای محصول انجام نمی شود بلکه برای گروهی از محصولات انجام می پذیرد»

فعالیتهای سطح محصول :Product-Level Activities

«این طبقه شامل فعالیتهایی است که برای پشتیبانی تمامی خطوط تولید ضروری است اما لزوما هنگام تولید گروه تازه ای از محصولات یا محصولی جدید انجام نمی شود»

فعالیتهای سطح کارخانه : Facility- Level Activities

«این قبیل فعالیتها، فعالیتهایی هستند که در سطح امکانات و تسهیلات انجام می شود و برای انجام فرایند کلی تولید ضرورت دارد»

پیچیدگی مواد اولیه

منظور از پیچیدگی مواد اولیه این است که برای تولید یک قطعه خاص بایستی از چندین نوع مواد اولیه که میزان هر کدام نیز مشخص است و اینکه هر کدام در چه مرحله ای از فرآیند تولید باید افزوده شود استفاده می گردد.

عامل ایجاد هزینه (محرک هزینه) Cost Driver

یک مقیاس کمی جهت بیان تعداد دفعات مصرف فعالیت در یک مرکز هزینه است مثلاً تعداد دفعات جابجایی مواد, تعداد دفعات تنظیم ماشین آلات و...

1-2- گفتاراول : مفاهیم حسابداری و حسابداری سنتی

1-1-2- مقدمه

امروزه سازمان ها، اعم از کوچک و بزرگ، درگیر موقعیت های به مراتب پیچیده تر از گذشته اند. موضوعاتی نظیر رقابت فشرده در بازار، نوسانات اقتصادی، بحران های روزمره در روابط بین المللی، پیشرفت سریع تکنولوژی در اغلب زمینه ها، حساسیت بیش از پیش عامل انسانی در سازمان و بسیاری از مسایل دیگر، اداره ی سازمانها را بسیار دشوارتر از گذشته کرده است. مدیریت از وضع » یک تصمیم برای یک عمر« به وضع »یک تصمیم برای یک روز« بعضاً تغییر موضوع داده است. به جرأت می توان گفت مدیران سازمانهای بزرگ اقتصادی، پنجاه سال پیش از این به مراتب با تصمیمات ساده تری نسبت به آنچه امروز اتخاذ می کنند. مواجه بوده اند.[19]

امروزه، رقابت بین شرکتها در اکثر صنایع، جهانی شده است. شرکت هایی که در این بازار رقابت کنند، در مسابقه ای نفس گیر و شانه به شانه از جهت سطح کیفیت شرکت کرده و هر شرکتی که بخواهد از دیگران جلو بیفتد، باید از نوآوری های فناورانه برخوردار باشد. از آنجا که نوآوری های فناورانه نقشی کلیدی در این رقابت دارند، شرکت های رقیب با مقوله ی دشوار دیگری تحت عنوان » رقابت هزینه ای«روبرو هستند؛ زیرا باید کیفیت مطلوب مشتری (با استفاده از نوآوری فناورانه) را با قیمت قابل تحمل بازار ارائه دهند.

بنابراین، شرکتها برای ادامه ی بقای خود باید قیمت ها را به گونه ای تعیین کنند که در بازار امروز قابل رقابت بوده و در عین حال حاشیه ی سود مورد نظر آنها را تضمین کند. از آنجا که به طور روزافزونی، قیمت ها توسط بازار رقابت تعیین می شوند، باید برای رسیدن به سود، هزینه ها را کاهش داد.

کم کردن از هزینه ها، به کابوس سازندگان و رویای مشتریان تبدیل شده است. البته کاهش هزینه ها به معنای سطح بالاتر استاندارد زندگی اجتماعی است. بنابراین، شرکت های کنونی بازگشتی به سوی فلسفه ی اساسی » تولید کم هزینه کالای با کیفیت « دارند.

» تولید کم هزینه کالای با کیفیت« مقوله ای است که از مرحله ی توسعه ی محصول شروع می شود. برنامه ریزان باید ویژگی های کیفیتی مطلوب مشتریان را مشخص کرده و در عین حال، قیمت محصول نیز توانایی رقابت در بازار را داشته باشد.[20]

2ـ1ـ2ـ تاریخچه حسابداری

از آنجایی که جوامع بشری همواره در حال پیشرفت و دست یابی به ناشناخته ها می باشند و با توجه به اینکه نقش فعالیت های مالی در هر توسعه ای غیرقابل انکار است، نیاز به توسعه حسابداری روزبهروز افزایش می یابد.

در قرون وسطی مرسوم بوده است که فرمانروایان مالیات ها را جمع آوری می نمودند و آن را در جهت رفع نیازهای مالی مربوط به توسعه کار املاک به مصرف می رساندند. از وظایف حسابداران در این زمان یکی تهیه صورتی از اموال افراد جهت خزانه داری فرمانروا، به منظور اخذ مالیات و دیگر تهیه گزارش سفر افرادی که به کار تجارت بین کشورها اشتغال داشته اند بوده است. این گزارش در پایان سفر به منظور تعیین سود و زیان مربوط به آنها تهیه می گردید. در قرون سیزدهم و چهاردهم به دلیل رشد عملیات تجارتی تحولاتی در سیستم نگهداری حساب به وجود آمد. انتشار کتاب ریاضیات » لوکاپاچیولو« Pacioli 1949)Luca) که چند فصلی از آن اختصاص به حسابداری داشت؛ موجب گسترش فن دفترداری دو طرفه در سراسر اروپا گردید. وی یک کشیش ایتالیایی و در واقع یک ریاضیدان بود که در این کتاب مهارت تجزیه و تحلیل گری خود را در جهت توصیف سیستم حسابداری دو طرفه به کار برد. کتاب لوکاپاچیولی با وجود این که اشاره ای به دوره ی مالی، چگونگی تهیه صورت های مالی و نگهداری حساب های مربوط به دارایی های ثابت ندارد و نیز تمایزی بین اموال شخصی صاحب موسسه و سازمان تجاری وی نگذاشته است، به دلیل سادگی و داشتن ارزش های علمی در طی قرون پانزدهم و شانزدهم به اغلب زبانها ترجمه و مورد استفاده قرار گرفت، با تولد انقلاب صنعتی در انگلستان، نیاز رو به تزاید به حسابداری توسعه یافت. در آمریکا پس از به وقوع پیوستن انقلاب صنعتی،مایه های شخصی زیادی در کمپانی ها وارد گردید و موجب توسعه ی هر چه بیشتر آنها شد و در نتیجه به وجود آمدن غول های صنعتی قرن بیستم، سیستم های حسابداری همزمان با پیشرفت اقتصادی، توسعه و تکامل پیدا نمود.[21]

به طور خلاصه به اعتقاد دکتر ورنون کام[22] سه عامل در این تکامل نقش عمده را ایفا نموده است:

الف) روح سرمایه داری

ب) رویدادهای اقتصادی- سیاسی

ج) نوآوری های تکنولوژیکی

 

3ـ1ـ2ـ حسابداری از دیدگاههای گوناگون

1- به طور کلی حسابداری عبارت است از شناسایی، اندازه گیری، ثبت، طبقه بندی و تلخیص آثار مالی معاملات، عملیات، فعالیتها ، شرایط و دیگر رویدادهای مالی موثر بر واحد اقتصادی و سپس انتقال و گزارش این آثار در قالب اطلاعات مفهوم و آگاهی بخش برای استفاده اشخاصی است که در واحدهای اقتصادی حق، نفع یا علاقه دارند و انتظار می رود بر مبنای اطلاعات ارائه شده، درباره ی واحد اقتصادی قضاوت و تصمیم گیری کنند.

2- حسابداری یک فعالیت خدماتی است. زیرا از طریق فراهم کردن اطلاعات مالی به منظور تصمیم گیری و قضاوت درباره ی چگونگی ایجاد، توسعه و مصرف منابع در واحدهای اقتصادی، به اشخاص ذیحق، ذینفع و ذیعلاقه خدمت می کند.

3- حسابداری هنر تفسیر، اندازه گیری و انتقال نتایج فعالیتها، عملیات و دیگر رویدادهای اقتصادی است.

4- حسابداری زبان تجارت است. اصطلاحاتی نظیر دارایی، بدهی، سودخالص، گردش وجوه نقد و سود هر سهم نمونه هایی از واژگان فنی حسابداری است.

4ـ1ـ2ـ حسابداری به عنوان یک سیستم اطلاعاتی

حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که اطلاعات اقتصادی راجع به رخدادهای مالی موثر بر یک واحد اقتصادی مشخص را به عنوان داده یا ورودی می پذیرد، پردازش می کند نهایتاً به شکل گزارشهای مختلف که خروجی یا ستانده این سیستم محسوب می شوند ارائه می نماید. یا به بیان دیگر، حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که انبوه معاملات و آثار مالی دیگر رویدادهای موثر بر واحدهای اقتصادی را شناسایی و براساس روشها و ضوابط منطقی و مدون خود، آنها را اندازه گیری، طبقه بندی، تجمیع و تلخیص می کند. و به شکل گزارشهای مختصر و مفید در می آورد و نهایتاً با ارائه صحیح و مفهوم این اطلاعات، نیازهای اطلاعاتی اشخاص ذیحق و ذینفع را تأمین می کند و اوضاع و احوال مالی و نتایج عملکرد واحدهای اقتصادی را به تصویر می کشد.

در مجموع، گزارشهایی که به عنوان سیستم اطلاعاتی فراهم می آورد از یک سو، مدیریت را به ادارهی کارآمد و اثربخش واحدهای اقتصادی قادر می سازد و از سوی دیگر، سایر اشخاص ذیحق و ذینفع به واحدهای اقتصادی را در اتخاذ تصمیمات مطلوب اقتصادی و اعمال قضاوتهای آگاهانه یاری می دهد.

 

نقش حسابداری به عنوان یک سیستم اطلاعاتی در شکل) 1-2) نشان داده شده است.

 

حسابداری به عنوان یک سیستم اطلاعاتی


مرز مرز

محیط ورودیها (نهاده ها) خروجی ها ( ستانده ها) استفاده کنندگان

( اطلاعات

خانامحدود)

( اطلاعات خام انتخاب شده) (اطلاعات آگاهی بخش)

حسابداری، یک سیستم اطلاعاتی مهم و معتبر در تقریباً تمامی سازمانها، صرفنظر از نوع فعالیتی است که در این سازمانها انجام می گیرد. این سیستم باید به گونه ای طرح ریزی شود که بتواند اطلاعات موردنیاز را برای مقاصد عمده زیر فراهم آورد:

1- گزارشگری معمول درون سازمانی برای تصمیم گیریهای مدیران

2- گزارشگری خاص )غیرمعمول) درون سازمانی برای تصمیم گیریهای مدیران

3- گزارشگری مالی برون سازمانی برای سرمایه گذاران، ارگانهای دولتی و سایر اشخاص بیرون از سازمان درباره ی وضعیت مالی و نتایج عملیات و گردش وجوه نقد واحد اقتصادی.

تعداد صفحات:135

متن کامل را می توانید دانلود نمائید چون فقط تکه هایی از متن در این صفحه درج شده (به طور نمونه) و ممکن است به دلیل انتقال به صفحه وب بعضی کلمات و جداول و اشکال پراکنده شده یا در صفحه قرار نگرفته باشد که در فایل دانلودی متن کامل و بدون پراکندگی با فرمت وردwordکه قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است.